Gmina Istebna - oficjalna strona

Przejdź do strefy turysty
17.09
2019

Zespół Regionalny „Koniaków”na Międzynarodowym Festiwalu Folklorystycznym Sakartvelo w Gruzji

W dniach 8 – 12 Zespół Regionalny „Koniaków” uczestniczył w Międzynarodowym Festiwalu Folklorystycznym Sakartvelo w Gruzji.

5 września z katowickiego lotniska wyruszyliśmy do Kutaisi. Na „dobry początek” daliśmy występ w Muzeum Historycznym w Kutaisi. Po nim w korowodzie przeszliśmy do miejskiego parku, gdzie również zespolocy odtańczyli kilka tańców, „porywając” do tańca nawet żonę ambasadora RP w Gruzji.

7 września zameldowaliśmy się w mieście Ambrolauri w regionie Racha na północ od Imereti (stolica Kutaisi), między Svanetii i Osetią. Region ten słynie z pięknych, górzystych krajobrazów, znakomitego wina i dawnej architektury.

8 września busy zawiozły nas na spotkanie z innymi uczestnikami festiwalu we wsi Gogolati. To niezwykłe miejsce wpisane na listę UNESCO, gdzie zachowało się kilkadziesiąt domów z unikalnymi zdobieniami i typowo gruzińską architekturą. Położone jest między przepięknymi skalistymi górami. W Gogolati Zespół dał krótki występ. Wzięliśmy także udział w warsztatach śpiewu pieśni „Kvedrula”, które prowadził Giorgi Donadze, dyrektor centrum Folkloru w Gruzji. Mogliśmy przekonać się na czym polega wielogłosowy śpiew gruziński oraz poznaliśmy kroki prostego tańca tańczonego w kręgu. Wieczorem wzięliśmy udział w pochodzie ulicami Ambrolauri i daliśmy występ na plenerowej scenie zbierając gorące owacje publiczności.

W poniedziałek rano mogliśmy zobaczyć średniowieczny, zabytkowy kościół ortodoksyjny Matki Boskiej w Barakoni. Śpiew gruzińskich pieśni prezentowanych przez najlepsze gruzińskie chóry rozlegający się w zabytkowym wnętrzu świątyni był niesamowitym przeżyciem. Po południu wzięliśmy udział w konferencji naukowej w mieście Oni, gdzie odbyły się wykłady etnomuzykologów z Gruzji, Hiszpanii i Włoch. Wieczorem wzięliśmy udział w korowodzie ulicami miasta Oni i daliśmy ostatni już festiwalowy występ. Zwieńczeniem było wspólne odtańczenie i odśpiewanie «Kvedruli». Wieczorem czekał na nas uroczysty bankiet w ogrodzie Ambroulari z ogniskiem, wspaniałym poczęstunkiem, zabawą taneczną i muzyką «na żywo». Można było zintegrować się z uczestnikami festiwalu z Gruzji czy Łotwy, zakosztować słynnych placków chaczapuri, słonych gruzińskich serów, pysznych owoców i ciast.

10 września pożegnaliśmy region Rachy, a nasze dwa busy zawiozły nas na lotnisko w Kutaisi. Wcześniej mieliśmy jeszcze okazję zwiedzić miasto,na przykład zobaczyć prawdziwy gruziński bazar pachnący przyprawami i olśniewający wielokolorowymi barwami.

Gruzja urzekła pięknem górskich krajobrazów, polifonicznego śpiewu, wspaniałymi, życzliwymi ludźmi, którzy przyjęli nas z ogromną gościnnością. Dostaliśmy już zaproszenie na przyszłoroczną edycję festiwalu, więc być może uda się wrócić jeszcze do Gruzji.

Gaumardźos !

Dziękujemy wszystkim, którzy przyczynili się do naszego wyjazdu, zwłaszcza dyrektorowi Instytutu Polskiego w Tbilisi Lechowi Kończakowi oraz muzykantom, którzy chcieli nam zagrać. Wyjazd był możliwy częściowo dzięki dotacji pozyskanej z Urzędu Gminy Istebna.

Filmik z festiwalu https://www.facebook.com/SakartveloFolkFest/videos/668132747005108/